tisdag, augusti 11, 2009

PORT Á CATH

Igår blev jag uppringd av sjukhuset, Cytostatika mottagningen. De undrade om jag fortfarande hade kvar Port á Cath´n.
ÖÖÖÖÖÖ?????? "Ja...den e kvar", sa jag.
"Ojdå" fick jag till svar. "Då måste du genast komma in så vi får spolat den".
"Ja, men", sa jag "När jag ringde er i juni sa ni att det inte behövdes för den ska ju opereras ut i början av hösten"
"Jaaaaa, anteckningen i journalen från då är lite svår att tyda, men som rutin måste den spolas tills dess den tas ut"

OK, ok. Eftersom jag redan satt i bilen för att lämna Simon på förskolan var det ju lika bra att åka in med en gång. Jag blev dock orolig......sjuksköterskorna har ju varit lite olika "duktiga" på att sticka den där stora nålen rätt. Och blir det fel så gör det ju så satans ont.

Men jag hade tur, det gick smärtfritt (ja....enligt min uppfattning av smärta då förstås) och det var inga problem med flödet, sån tur va. Sjuksköterskan spolade rent med koksalt några gånger och sen var det klart. Hon ska skicka en kallelse till mig med datum för nästa spolning, som ska ske om ca 5 veckor.
"Ja,ha. När ska Port á Cath´n tas ut då" frågade jag".
"ÖÖÖÖÖ, jag hittade inte remissen till kirurgen så jag vet inte" sa sjuksköterskan. "Men jag ska genast kolla upp det"

Blir man trött eller blir man trött????
Lyckligtvis har jag inte så ont av Port á Cath´n, men det hade varit himla skönt att bli av med den. Jag känner ju av den varje dag, framförallt när jag ska sova, men, men.

Undrar du vad en Port´a Cath är???
Jo, det är en liten "nåldyna" med en plastslang. Dessa är inopererade under huden ovanför bröstet, där slangen går in i ett blodkärl. Denna användes när jag fick min cytostatika "cellgift" insprutad i mig. Istället för att sticka mig i armen varje gång jag fick cytostatika, så stack sjuksköterskorna mig i "nåldynan". Det skulle göra mindre ont (ha, ha, ha), men framförallt ville man inte sticka sönder mina blodkärl i armen.

Mitt "kort" för innehav av "Port catheter system":


Mina små "snitt" där Port á Cath´n sitter:

3 kommentarer:

  1. Anna nu i Malmö : )12 augusti 2009 kl. 16:26

    Du e duktig och usch va´tråkigt med vissa saker som inte fungerar...
    snart syns vi : )

    SvaraRadera
  2. Vart har du tagit vägen och hur mår du? Jag lånade peruken av en nära vän till oss som har cancer...hon har inte så mycket hår heller just nu. Hoppas du är okej, kram från Fredrik.

    SvaraRadera