lördag, augusti 01, 2009

MAMMA MIA

1 AUGUSTI

Kvällen har varit ljuvlig med promenad ner till bryggan, grillat från kocken Lasse och mys med barnen.

Som avslutning på kvällen vill min dotter Felicia se filmen "Mamma Mia". Hon har redan sett den tusen gånger men hon har ännu inte tröttnat att se den, trots den engelska versionen. Vi har fått DVD från min syster Anna som har köpt filmen i Kina så det saknas svensk text.


Jag glömmer aldrig första gången vi såg den, min dotter och jag. Hon tjatade sig till att jag skulle översätta den för henne och ..... självklart gjorde jag ju detta, den är ju ganska enkel i sin historia och sångtexterna kan jag ju utantill. Vi kurade ihop oss i soffan och jag gjorde så gott jag kunde med att översätta hela filmen.
Så kom vi till slutscenen, där Meryl sjunger "The winner takes it all". Jag översatte texten om hur kvinnan blir övergiven och står ensam kvar...... så hör jag bakom min rygg små snyftningar .... vänder mig om ..... och där finner jag min dotter i tårar .... hon tycker att texten är så sorglig att hon kan inte hjälpa att hon gråter säger hon.
Åh mitt lilla knyte, vilken empatikänsla du har. Mitt hjärta böder för dig.
Puss älskar er, Felicia och Simon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar