onsdag, januari 20, 2010

ÖVERSVÄMNING .... nästan

LIVET ÄR UNDERBART

Ibland är det kul när det händer saker som jag inte förväntar mig. Saker som får mig att inse att jag lever.....saker som ger mig en adrenalinkick.....

Idag så hände en sådan grej.

Jag höll på att hjälpa barnen med deras kvällstandborstning, dom var lite småsura för att dom skulle gå och lägga sig "redan". Hm klockan var nästan 8 så det var senare än vanligt.

Medans jag avslutade tandborstningen på Simon så ställde sig Felicia emellan hans ben för att lyfta upp honom på sina axlar (Felicia älskar att bära och lyfta Simon). Jag sa då till henne att sluta med det och gå därifrån, 3 gånger sa jag det. Men inte gick hon därifrån, hon fortsatte att försöka att lyfta Simon. Då blev jag lite små irriterad och sa till på skarpen "Gå därifrån" samtidigt som jag stängde av vattenkranen med handflatan..........opps......handtaget gick sönder.....



Ojdå vad det rann vatten, jag försökte sätta ditt handtaget igen men....det gick inte.... vattnet forsade nu i full fart ut i handfatet. Då började Simon att gråta förtvivlat, han trodde att det nu skulle bli översvämning.

Jaha, vad gör man nu då? Jag hämtade några verktyg från garaget men lyckades inte få stopp på vattnet. Då kom jag på att man kan ju stänga av vattnet någonstans. Jag tittade under handfatet men där fanns ingen kran. Då gick jag ner till källaren, till vattenberedaren. Jaaaaa där fanns det 2 kranar, 2 stora och röda kranar.

Hmmmm den ena var nog inte i funktion, eftersom den inte var vidare kopplad, den kom nog från den gamla brunnen. Men den andra......satt STENHÅRT.....Jag gick upp igen för att kolla läget i handfatet. Det rann ganska kraftigt men det verkade som om det inte skulle rinna över iallafall. Jag gick ner igen till huvudkranen men kunde inte rubba den. Jaha, det kanske inte är den kranen ändå, tänkte jag. Simon kom ner i full gråt och var rädd. Stackarn. Jag gick upp och fann även Felicia i gråt. Då visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta faktiskt.

Jaha, och vart var min man???? På Friskis&Svettis såklart. Ikväll hade han dessutom sin praktiska tenta. Jag ringde iallafall hans mobiltelefon men fick inte någon kontakt. Då letade jag fram S&F nummer och fick till slut tag på en person som febrilt letade efter Lasse. "Inte här, inte där????"

Till slut hittades han. Jodå Lasse menade att jag var på rätt kran. Han tipsade mig om att använda en skruvmejsel. Då hämtade jag den STORA skruvmejseln och försökte återigen att vrida runt kranen......Yes.... till slut började den att röra sig, lite.

Nu pumpades det ganska friskt i min kropp och jag var rädd för att dra sönder huvudkranen. Sakta, sakta, fick jag skruvat åt kranen......då kommer Felicia springandes "Mamma, mamma. Nu har vattnet stannat"......Puh...

Trots att det inte rann något vatten var ändå Simon och Felicia oroliga, så de fick lägga sig tillsammans i Felicias säng. Jag satte mig då i fotändan och.......bara njöt.........njöt av livet......

"....sörjer inget jag saknar
e glad för det jag har
e bara lycklig att jag lever
att jag finns kvar......."

Gissa vart den strofen kommer ifrån?

5 kommentarer:

  1. Vad duktig du e som kan hålla dig hyfsat lugn i sådana situationer... Jag hade nog fått panik. Hade jag inte fått tag i Chrille hade jag ringt pappa och krävt att han skulle komma... ;) Jag tycker det är så skönt oxå att du efteråt kan verkligen njuta av hur du har klarat av situationen. Du borde få en bragdmedalj!!! Men vart kommer strofen ifrån? Den var ju underbar!? Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Strofen kommer från Peter LeMarc´s "Så gott att må gott igen". Det har blivit min kamp låt

    SvaraRadera
  3. Men som det kan bli.....Ibland blir inget som man tänkt sig!
    Hur borstar ni tänderna nu??

    SvaraRadera
  4. Härlig vardagshistoria. Ska genast kolla upp var vi har huvudkranen till vattnet.

    SvaraRadera